Neúspěch projektů se obecně nejčastěji měří podle trojího imperativu, což jsou náklady, kvalita a čas. Mezi hlavní příčiny neúspěchu projektů se řadí především špatně využité metody projektového řízení a selhání lidského kapitálu. Zkrátka ne vždy stačí perfektně ovládat teorii, když ji nedokážeme náležitě využít. V dnešní době je čím dál větším problémem komunikace mezi lidmi, potažmo mezi členy týmu, což „jde ruku v ruce“ i se špatnou identifikací týmových pracovníků s cíli projektu.
Tento článek prezentuje výzkumy, které se zabývají problematikou neúspěchu projektového managementu. Jedná se o projekty, které byly zrealizovány v posledních několika letech v České republice a v zahraničí a přinášejí zajímavá data o projektovém řízení. Hlavním cílem je poukázat na to, jak by měl vypadat úspěšný projekt a jaké jsou nejčastější příčiny neúspěchu u projektů.
Zabýváme-li se příčinami neúspěchu projektového managementu, je nutno si nejprve vymezit, jakých klíčových faktorů je třeba dosáhnout pro to, aby byl projekt úspěšný.
Společnost pro projektové řízení v ČR hovoří o tzv. trojimperativu – cíl, rozpočet, harmonogram. Tedy, že pro úspěšnost projektu je zásadní:
dosažení stanoveného cíle,
dodržení rozpočtu,
nepřekročení časového harmonogramu.
Z průzkumu stavu projektového řízení v ČR 2012 vyplynulo, že u všech svých projektů dosáhlo stanoveného cíle pouze 36 % oslovených, rozpočet dodržela necelá třetina a nesklouznout mimo harmonogram se podařilo pouze 17 % respondentům.
Nejčastější příčiny nedosažení cílů, překračování rozpočtů a termínů:
V oblasti lidských zdrojů:
nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů v projektovém týmu
přílišná vytíženost členů projektového týmu
nezastupitelnost
významná fluktuace pracovníků
V dalších oblastech:
změny v průběhu realizace projektu (změny zadání, priorit či neschopnost řešit změny)
nedodržování stanovených procesů či chybně nastavené procesy
nejasné zadání, nereálné cíle
nedostatečná předprojektová fáze – žádná či nedostatečná studie proveditelnosti, nedostatečné zmapování prostředí
nedostatečná komunikace v rámci týmu i navenek
Společnost EY (dříve Ernst & Young) zpracovává pravidelně průzkum řízení projektů v ČR a SR. K dispozici jsou ke srovnání výsledky z roku 2012, 2013 a nejnověji z roku 2015.
Hlavním důvodem neúspěchu zůstává, stejně jako v roce 2013, „změna rozsahu projektu kvůli špatnému vymezení projektu“ (50%). Oproti roku 2013 byl výrazně častěji uváděn důvod „nedostatečné řízení rizik a řešení problémů“ (30%). Co je zajímavé, tak v porovnání s rokem 2012 je novou, často uváděnou příčinou neúspěchu „nedostatečné personální zabezpečení projektu a koordinace projektového týmu“ (31 % v roce 2013 oproti 23 % v roce 2012).
V časopise „Pulse of the Profession“, vydávaným PMI – Institutem projektového řízení, vychází každoročně zpráva o nových trendech v oblasti řízení projektů.
Zpráva z roku 2015 například uvádí, že průměrná úspěšnost projektů činí 64%, přičemž autoři výzkumu považují projekt za neúspěšný, není-li nalezen nejlepší způsob jeho řešení. Pro úspěšnost projektu je zásadní pochopení kdo jsou zákazníci (stakeholdeři) projektu, a co od projektu očekávají. Jejich očekávání musí být naplněna. V případě, že stakeholdeři projektů nemají specifická očekávání, je na manažerovi, aby jejich očekávání ovlivnil a následně dokázal usměrnit. Jinými slovy, zásadní je právě komunikace a práce s lidmi.
Nejčastější příčiny neúspěšnosti projektového řízení (dle Pulse of the Profession):
Změna hlavních priorit organizace (40%)
Sběr nesprávných požadavků (38 %)
Změna projektových cílů (35%)
Příležitosti a rizika nejsou definovány (30%)
Nedostatečná komunikace (30%)
Nesprávně stanovený cíl projektu (30%)
Další zajímavý výzkum- „Project Failure Case Studies and Suggestion“ popisuje tři různé případové studie. Jedná se o projekty, které čelily selhání. Konkrétně jde o plynárenskou společnost British Petroleum, automobilovou společnost Chrysler a Fiat a kontroverzní stavební projekt Millennium Dome. Studie se zabývají identifikací příčin neúspěchu projektů a stanovením doporučeními, jak se těmto příčinám vyhnout. Jako neúspěšný projekt je zde opět považován takový projekt, který překročil stanovený rozpočet, časový harmonogram, nebo projekt, v jehož průběhu byl pozměněn rozsah projektu.
Klíčové příčiny selhání projektu (dle Project Failure Case Studies and Suggestion):
Nedostatečný top management – top managament musí zajistit, aby všechny osoby byly aktivně zapojeny do projektu, pokud tomu tak není, projekt je odsouzen k neúspěchu.
Nejasné cíle projektu – organizace často realizují více projektů zároveň, členové týmu pracují na více projektech, jsou zavaleni prací a nejsou tedy schopni se plně koncentrovat na stanovené cíle.
Nedodržení rozsahu projektu – dochází k navýšení zdrojů a rozšíření časové osy projekty, s tím i překročení stanoveného rozpočtu.
Mezery v komunikaci – většina projektových týmů používá e-mail ke komunikaci o svých projektech a úkolech, veškerá komunikace o projektu, je tedy obsažena v e-mailové schránce každého jednotlivce, takže v případě, že se do projektu připojí nový účastník, nemá k dispozici žádný centrální pohled na historii projektu.
Nedostatečný přístup k informacím – je důležité, aby všechny tři úrovně projektového týmu- top management, projektoví manažeři a členové týmu měli přístup ke správným informacím ve správný čas.
Závěrem nezbývá než dodat, že i když můžeme ovládat sebelíp všechny metody a víme naprosto dokonale jak pracovat s tvrdými nástroji, nesmíme nikdy podcenit sílu lidského faktoru. Pokud se nenaučíme pracovat s lidmi, kteří jsou do projektu zainteresováni, velmi pravděpodobně se nám nepodaří dosáhnout požadovaných kritérií úspěšnosti.
Informační zdroje:
ABBASI, N., WAJID, I., IQBAL, Z., ZAFAR, F. (2014). Project Failure Case Studies and Suggestion [online].
Cspr.cz: Projektové řízení v ČR 2012 – zpráva o výsledcích šetření [online].
Ey.com: Průzkum řízení projektů v ČR A SR 2015 [online]. Ey.com: Průzkum řízení projektů v ČR A SR 2013 [online].
Ey.com: Průzkum řízení projektů: firmy i veřejný sektor nejčastěji bojují s restrukturalizací procesů a reorganizací 2012 [online].
Dlouhodobě se specializuji na oblast psychologie práce a organizace s profilací na virtuální prostředí a týmovou práci v propojení se zážitkovou pedagogikou. Další oblastí odborného zájmu je projektové řízení, ve kterém aktivně publikuji. Také zajišťuji řízení lidských zdrojů a marketing ve firmě BENEKOV.
Sebenaplňující se proroctví při vedení týmů Přestaňte si házet klacky pod nohy a vyvarujte se sebenaplňujícího se proroctví, nebo se ho naučte využívat ve svůj prospěch.
A co to vlastně sebenaplňující se proroctví je?
Známý […]
Co dělat, když se blíží deadline [INFOGRAFIKA]
7 otázek, které byste si měli položit, když nestíháte termín
Musí to být hotovo do pátku.
Deadline je už zítra.
Šéf to chce mít odpoledne na stole!
Ale co dělat, když to […]
Tak jako mnoha dalším i nám při poskytování našich služeb pomáhají soubory cookie. Můžete si vybrat, jaké cookies nám dovolíte zpracovávat.
Děkujeme.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.